2010. április 10., szombat

5cm PaK 38 harcjárművekbe, 5cm KwK 39 harckocsi löveg, 5cm PaK 38 adatai

A 5cm PaK 38 páncéltörő löveg felhasználása harcjárművekbe

Német kerekes járműveken

5cm Pak38 Fahrgestell auf Schwerer Panzerspähwagen 8-Rad (Sd.Kfz.231-232)

A nehéz páncélautó program 1929-ben kezdődött és ennek keretén belül már 1932-ben a Büssing-NAG vállalat legyártott 123db Sd.Kfz. 231-32 páncélautót. 1943 szeptemberig 628 készült el a két változatból. Az Sd.Kfz. 231 nehéz páncélautó 2cm Kwk30 harckocsi löveggel gyártották, míg az Sd.Kfz.232 rádiós változat egyforma fegyverzettel.
Az 5cm PaK 38 sorozatgyártása 1940-ben megkezdődött és a Szovjetunió megtámadása után megjelenő, erős páncélzatú szovjet harckocsik miatt nagy hiány keletkezett mobil páncéltörő lövegekre. Ez is egy igen egyszerű megoldású löveghordozó volt, melynél a torony helyére építették be a páncéltörő löveget. Pontos gyártási adatot egyenlőre nem találtam.

Schwerer Panzerspähwagen 8-Rad (Sd.Kfz.231)

Schwerer Panzerspähwagen 8-Rad Funkwagen (Sd.Kfz.232)
5cm Pak38 Fahrgestell auf Schwerer Panzerspähwagen 8-Rad
Tamiya és Dragon makett összeépítése

Schwere Panzerspahwagen (5cm) 8-Rad Puma (Sd.Kfz. 234/2)

A II. világháború legjobbnak tartott páncélautója, melyet mozgékonyságának, erős fegyverzetének és páncélzatának köszönhette. Az egyes frontokon állandósult páncéltörő fegyverhiányát próbálták 1943-ben enyhíteni kifejlesztésével, bár mindösszesen csak 105 készült. A páncélautóba a Panzerkampfwagen II Leopard könnyű harckocsi lövegét és lövegtornyát építették be.


Schwere Panzerspahwagen (5cm) 8-Rad Puma

Német lánctalpas járműveken

5cm PaK38 Selbstfahrlafette auf Zugkraftwagen 1 t Demag (SdKfz.10/5)

A könnyű féllánctalpas vonató sorozatgyártását 1940-tól kezdték meg 100 LE Maybach HL42 TRKM típusú motorral és ez D7 típusnévvel vált ismertté. Ezt a változatot 1945-ig gyártották, mely a jármű sikeres szereplését bizonyítja. Az 10/5 változat az 5cm PaK38 önjáró löveghordozó, mely mozgékonysága miatt kedvelték a tüzérek.

Leichte Zugkraftwagen 1 t Demag

5cm PaK38 Selbstfahrlafette auf Zugkraftwagen

Leichter Shützenpanzerwagen mit 5cm PaK38 (Sd.Kfz.250/8)

A féllánctalpas könnyű lövészpáncélos fejlesztése a Demag 1to. vontató (Sd.Kfz.10) és a Sd.Kfz.253 felderítő könnyű lánctalpas alapján kezdődött és sorozatgyártása 1940 augusztusában kezdődött. A mozgékony, jó terepjáró képességű csapatszállító egyik változata az 5cm-es páncéltörő löveg hordozója. A löveg tömegéhez azonban mind az alváz, mind a motor gyenge volt, így csak csekély számban gyártották. Egyetlen megmaradt példánya a belgrádi Kalemegdan Hadtörténeti Múzeumban látható.

Leichter Shützenpanzerwagen Sd.Kfz.250 Neu

Leichter Shützenpanzerwagen mit 5cm PaK38

5cm PaK38 auf Fahrgestellt PzKpfw.II. (Panzerjäger Marder II Ausf. A-C) SdKfz. 131

A korai Marder II változatok közé tartozik. A Panzerkamfwagen II tornyának helyére dobozszerű küzdőteret alakítottak ki, hasonlóan a Marder II szovjet 7,62cm változatéhoz. Az 5cm páncéltörő löveg gyenge tűzereje, a 7,5cm PaK40 sorozatgyártása háttérbe szorította a változat sorozatgyártását, ezért csak kevés számban készült (kb. 30-50db)

Panzerjäger Marder II Ausf. A-C

Marder II – a löveg elhelyezkedése a küzdőtérben

Panzer Selbsfahrlafette 1a 5cm PaK38 auf Gepanzerte Munitionsschlepper

A Borgward vállalat 1941-től gyártotta a könnyű lánctalpas lőszerszállítóját. Mivel a hadrendből kivont könnyű harckocsik átvették a lőszerszállítók szerepét, így mindösszesen 48 lőszerszállító lett legyártva 1942 januárig. Ebből a legyártott járműből alakították ki az önjáró páncéltörő löveget. A gyártási mennyiségről nincs adatunk, de a páncéltörő löveg tömege miatt, nem valószínű nagyobb számú gyártása. A hátrasiklási erő felvételére egy lehajtható talpat készítettek. Ez megakadályozza a jármű elmozdulását és a fellépő erőt átadja a talajnak. A megoldás elég primitív megoldás volt.

Gepanzerte Munitionsschlepper (VK 302)

Panzer Selbsfahrlafette 1a 5cm PaK38 auf Gepanzerte Munitionsschlepper

5cm PaK 38 auf Fahrgestellt PzKpfw.IV

1940 február-májusában 20db Panzerkapmwagen IV Ausf.C és D harckocsit Brückenleger IV hídrakó harckocsivá alakították át. Mint a korábbi hídrakó fejlesztések ez sem váltotta be a hozzá fűzött elvárásoknak, ezért egy részét visszafejlesztették különböző feladatokra.
Az egyik ilyen változat, amelynél a hídszerkezet helyére 5cm PaK38 páncéltörő löveget építettek be. A löveghordozó lenti fényképe 1941/1942 telén Harkov-ban készült.

Brückenleger IV hídrakó harckocsi

5cm PaK38 auf Fahrgestellt PzKpfw.IV

Zsákmányolt harci járműveken

A francia hadjárat során, 1940-ben, számtalan francia harceszközt zsákmányolt a német hadsereg. Ezek német hadrendbe állítására Alfred Beckert, a kreefeldi Becker cég mérnökét bízták meg. Becker külön mérnökcsoportot (Baukommando) hozott létre a nagyszámú zsákmányolt jármű hadi hasznosítására. Az új páncéltörő löveg sorozatgyártása újabb átalakításokra késztette Beckert és csapatát. Ezek közül készült löveghordozók az alábbiak:

Selbstfahrlafette 5cm PaK 38 Panzerkampfwagen 35R(f)

1941 július 30-tól a 4,7cm cseh PaK és a német 5cm PaK 38 lövegek beépítését kezdték a zsákmányolt R 35 francia harckocsira. A lövegtorony helyére sík acéllemezekből készítették az 5cm páncéltörő löveg harcterét. Az így kialakított önjáró löveg 11,5t tömegű és 20km/óra sebességre volt képes. Az új felépítmény elöl 25mm, oldalt és hátul 20mm acéllemezből készült. A prototípus 1941 augusztus 1-re készült el. A prototípus azonban nem felelt meg a várt műszaki és harci előírásoknak. Ezért a prototípuson kívül több nem készült.

Panzerkampfwagen 35R(f)

Selbstfahrlafette 5cm PaK 38 Panzerkampfwagen 35R(f)

5cm PaK38 Selbstfahrlafette auf Caterpilar Schneider Panzerkampfwagen

A löveghordozót a La Roschelle francia kikötőváros védelménél alkalmazták a németek. A németek a háború során itt alakították ki az egyik legnagyobb tengeralattjáró bázisukat, melyet a szövetségesek 1944 szeptember 12-től folyamatosan támadták, de csak 1945 május 7-én tudták elfoglalni.
A Caterillar egy francia gyártású amerikai lánctalpas traktor volt, melyből a németek az első világháborúban kifejlesztették a Schneider harckocsit. A II. világháború végén, kényszerűségből löveghordozóvá alakították a traktor körbepáncélozásával.

Carterpillar traktor

Schneider I. világháborús harckocsi

Az 5cm PaK 38 löveghordozó a II. világháborúban

A 5cm-es KwK 39 L/60 harckocsi löveg

Az 5cm PaK38 páncéltörő löveg együtt fejlesztették ki a harckocsi löveg változatát, az 5cm KwK39 L/60-t. A korábban kifejlesztett 5cm KwK38 L/42 löveget cserélték le gyenge tűzereje miatt. A harckocsi löveg fejlesztésnek volt egy másik iránya is A Panzerkampfwagen II Leopard könnyű felderítő harckocsihoz kifejlesztettek egy másik változatot is, a 5cm KwK 39/1 néven. A löveg csőszájfékes különleges kialakítású lövegpajzzsal. Ezt a löveget és toronykialakítást a Puma nehéz páncélautónál később felhasználták.
A harckocsi löveg technikai adatai megegyezik a páncéltörő lövegével. Lényeges eltérés, hogy a vízszintes ékzárat a lőszeradagolás megkönnyítésére és a lövegtorony behatárolt harctere miatt a lövegzárat függőlegesre módosították. A Panzerkamfwagen III-nál felhasznált lövegeknél elhagyták a csőszájféket.

5cm KwK39 L/60 harckocsi löveg

A löveg előállítási költsége 5000 RM és 8000 lövés után cserélni kellett.

A harckocsi löveg harcászati története a Panzerkampwagen III harckocsihoz köthető, mert csak ehhez a típushoz alkalmazták. A 1942-43-ben főleg a keleti fronton, egyre erősebb szovjet harckocsik avulttá tették a Panzerkampfwagen III harckocsit, gyenge tűzereje és páncélzata miatt. Helyét a 7,5cm-es harckocsi löveggel felszerelt Panzerkapfwagen IV vette át és 1943-ban fokozatosan leálltak gyártásával (23db M változat készült 5cm-es löveggel).

Panzerkapfwagen II Leopard (VK 1602)

1942-ben fejlesztették ki a könnyű felderítő harckocsit, melynek páncélzata és fegyverzete lényegesen erősebb volt a többi Panzer II változatnál. Költségei miatt mindössze 1 prototípus készült el, de a kifejlesztett harckocsi részeit több típusnál használták fel. Így például a tornyot és a löveget a Puma nehéz páncélautónál . A kísérleti harckocsihoz csőszájfékes löveget fejlesztettek ki.

Panzerkapfwagen II Leopard

Panzerkampfwagen III Ausf. F L/60 (Sd.Kfz.141) késői változat

1942/43-ban az összes harcképes harckocsit (10db) átfegyverzik 5cm KwK39 L/60 lövegre. A harckocsik 1944 végéig, a 116. Páncélos Hadosztály kötelékében maradtak szolgálatban.

Panzerkampfwagen III Ausf. F L/60 Patton Haditörténeti Múzeum Fort Knox

Panzerkampfwagen III Ausf. H L/60 (Sd.Kfz.141) késői változat

A H változatot Hitler parancsa ellenére a Waffenamt (Fegyverügyi Hivatal) a rövid L/42 löveggel szerelte fel. 1941-ben azonban, nem nagy számban L/60-as löveggel is készült a változat.

Panzerkampfwagen III Ausf. H L/60, késői változat Fort Knox

Panzerkampfwagen III Ausf. J L/60 (Sd.Kfz.141) késői változat

1941-ben a J L/60 változatból 40, 1942-ben 1067 készült el. A páncélos hadosztályok gerincét alkották, de az új löveggel sem voltak elég hatékonyak a szovjet páncélosokkal szemben.

Panzerkampfwagen III Ausf. J L/60 Kubinka Tank Múzeum Oroszország

Panzerkampfwagen III Ausf. L (Sd.Kfz.141)

A változat csak L/60 lövegekkel gyártották, bár állítólag a Viking 5. SS Páncélos Hadosztály a kurszki csata után, Sztalino térségében vívott védelmi csatákban kapott L/42 rövid csövű L változatot, bár erről a szakirodalom nem tesz említést. A változatból 653 készült, de gyenge páncélzata és tűzereje miatt 1942 decemberében leállították a gyártását.

Panzerkampfwagen III Ausf. L

Panzerkampfwagen III Ausf. M (Sd.Kfz.141)

A változatot 1942 októbere és 1943 februárja között gyártották 5cm KwK39 L/60 löveggel. Elsőként ezt a változatot szerelték fel kétoldalt vékony páncélból készült köténylemezzel. Ez volt az utolsó Panzer III változat, mely 5cm páncéltörő löveggel volt felszerelve.

Panzerkampfwagen III Ausf. M Kurszk 1943

Panzerbefehlswagen III Ausf. K

A parancsnoki harckocsit 1942 és 1943 között fejlesztették ki és 50 készült el L/60 löveggel.

Penzerbefehlswagen III Ausf.K

5cm PaK 38 páncéltörő löveg technikai adatai:

Általános adatok:
gyártó ország: Németország
rendszeresítette: Németország
gyártó üzem: Rheinmetall-Borsig AG (Düsseldorf)
Ardeltwerke (Eberswald)
Gustloffwerke (Weimar)
Ostlandwerke (Königsberg)
gyártás időpontja: 1939-1943
bevetés időpontja: 1940
szolgálati idő: 1940 december-1945
típusszáma: M 40
vontatás módja: gépi erő
típusból készül: 9.568 db
kezelő létszám: 5
gyártási költség: 10.600 RM
gyártási munkaidő szükséglete: 1800 m. óra

A löveg technikai adatai:
tömeg (szállítási): 1062 kg
tömeg (harci): 986 kg
löveg hossza: 3,750 m
löveg szélessége: 1,830 m
löveg magassága: 1,105 m
has magasság: 0,320 m
kerekek nyomtávolsága: 1,630/1,520 m*
lövegkerék átmérője: 80 cm
lövegkerék szélessége: 9 cm

űrméret: 50,00 mm
űrmérethossz (elméleti): L/60
űrmérethossz (gyakorlati): L/63,5
csőhossz: 2975 mm
csőfurat hossza: 2825 mm
csőhuzagolás hossza: 2393/2343 mm*
töltőűr hossza: 37 cm
huzagolás mélysége: 0,70 mm
huzagolás szélessége: 4,55 mm
huzagszám: 20
lövegzár súlya: 292 kg
hátrasiklás hossza - normál: 670-700 mm
hátrasiklás hossza - határérték: 720 mm

lövésgyorsaság: 12-14/15 lövés/perc*
oldalszög: 60 fok
emelkedési szög: -8+25 fok
irányzó távcső : ZF 3x8 (fok)
zárszerkezet: vízszint. mozgó ékzár
lövegpajzs: 2x4mm acéllemez
lövegkerék anyaga: tömör gumi
lövegtalp típusa: terpesz
lövegtalp anyaga: acélcső

lőtávolság: 9400 m PzGr. gránáttípusnál
lőtávolság: 7680 m SprGr. gránáttípusnál
(* korabeli leírások eltérő adatai)

Löveg pontossági adatai:

lőszer típusa: APHE-PzGr.
Szórási pontosság
500 m 100 %
1000 m 100 %
1500 m 98 %
Tüzelési pontosság
500 m 100 %
1000 m 95 %
1500 m 68 %
Lőszerei:

Fajta: Panzergranatpatrone APHE (Armour Piercing High Explosive - robbanó páncéltörő töltény )
Típus: PzGr.
Súlya: 2,05 kg
Kezdősebessége: 835 m/sec
Páncélátütő képesség 30 fokos becsapódási szögnél:
100 m 67,00 mm
500 m 57,00 mm
1000 m 44,00 mm
1500 m 34,00 mm

Fajta: Panzergranatpatrone 39 (APCBC Armour Piercing Capped Ballistic Cap – szélsapkás, lágyorrú, acél magvas páncéltörő töltény )
Típus: PzGr.39
Súlya: 2,05 kg
Kezdősebessége: 823 m/sec
Páncélátütő képesség 30 fokos becsapódási szögnél:
100 m 73,00 mm
500 m 61,00 mm
1000 m 50,00 mm
1500 m 40,00 mm

Fajta: Panzergranatpatrone 40 APCR(Armour Piercing Composite Rigid – kemény-magvas páncéltörő töltény)
Típus: PzGr. 40
Súlya: 0,89 kg
Kezdősebessége: 1180 m/sec
Páncélátütő képesség 30 fokos becsapódási szögnél:
100 m 130,00 mm
500 m 72,00 mm
1000 m 38,00 mm

Fajta: Panzergranatpatrone 40/1 APCR(Armour Piercing Composite Rigid – kemény-magvas páncéltörő töltény)
Típus: PzGr. 40/1
Súlya: 0,925 kg
Kezdősebessége: 1130 m/sec
Páncélátütő képesség 30 fokos becsapódási szögnél:
100 m 116,00 mm
500 m 76,00 mm

Fajta: Sprenggranatpatrone 38 HE (High Explosive- Repesz-Robbanó töltény)
Típus: SprGr.18
Súlya: 1,820 kg
Kezdősebessége: 550 m/sec

Fajta: Stielgranat 42 HEAT(nyeles páncéltörő gránát)
Típus: Steilgranat 42
Súlya: 13,500 kg
Kezdősebessége: 160 m/sec
Páncélátütő képesség 30 fokos becsapódási szögnél:
200 m 180,00 mm

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése